Tuesday 1 December 2009

~Eid Adha d prntauan...~


Assalamualaikum…

Sblum sy mngarut dan anda sumer mbce karutan sy(huh?!wujud ke pkataan tuh??huhu)..mari bce hikayat yg sy dpt dr surat cinta-NYA…

>>sje mulakn dgn ksh2 nih dlm post ku inih..kasik korg rjin sket bce alkisah sbgini..huhu

MyEm0.Com


*pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail


" Maka tatkala anak itu sampai pada umur sanggup berusaha bersama-sama Ibrahim , Ibrahim berkata: "Hai anakku sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahwa aku menyembelihmu. Maka pikirlah apa pendapatmu?" " Ia menjawab:" Hai bapakku, kerjakanlah apa yang diperintahkan kepadamu; Insya Allah kamu akan mendapatiku termasuk orang-orang yang sabar "

~Surat Ash Shaafaat (37) ayat 102 ~


*pengorbanan Nabi Muhammad dan Para Sahabat dlm menegakkn Islam



Dalam konteks sejarah, dimana umat Islam menghadapi berbagai cobaan, makna pengorbanan amat luas dan mendalam. Sejarah para nabi, misalnya Nabi Muhammad dan para sahabat yang berjuang menegakkan Islam di muka bumi ini memerlukan pengorbanan. Sikap Nabi dan para sahabat itu ternyata harus dibayar dengan pengorbanan yang teramat berat yang diderita oleh Umat Islam di Mekkah ketika itu. Umat Islam disiksa, ditindas, dan sederet tindakan keji lainnya dari kaum kafir quraisy. Rasulullah pernah ditimpuki dengan batu oleh penduduk Thaif, dianiaya oleh ibnu Muith, ketika leher beliau dicekik dengan usus onta, Abu Lahab dan Abu Jahal memperlakukan beliau dengan kasar dan kejam. Para sahabat seperti Bilal ditindih dengan batu besar yang panas ditengah sengatan terik matahari siang, Yasir dibantai, dan seorang ibu yang bernama Sumayyah,ditusuk kemaluan beliau dengan sebatang tombak.


Tak hanya itu, umat Islam di Mekkah ketika itu juga diboikot untuk tidak mengadakan transaksi dagang. Akibatnya, bagaimana lapar dan menderitanya keluarga Rasulullah SAW. saat-saat diboikot oleh musyrikin Quraisy, hingga beliau sekeluarga terpaksa memakan kulit kayu, daun-daun kering bahkan kulit-kulit sepatu bekas.

*Pengorbanan Nabi Yusuf


Sejarah nabi Yusuf as yang disiksa dan dibuang ke sebuah sumur tua oleh para saudaranya sendiri adalah bagian dari pengorbanan beliau menegakkan kebenaran. Sejarah nabi Musa as yang mengalami tekanan, tidak hanya dari Fir'aun, tetapi juga kaumnya, adalah juga wujud dari pengorbanan beliau.


*Pengorbanan Nabi Suaib



"Pemuka-pemuka dari kaum Syu'aib yang menyombongkan diri berkata: "Sesungguhnya kami akan mengusir kamu hai Syu'aib dan orang-orang yang beriman bersamamu dari kota kami, kecuali kamu kembali kepada agama kami". Berkata Syu'aib: "Dan apakah (kamu akan mengusir kami), kendatipun kami tidak menyukainya?"

~QS AL-A'raf ayat 88~



*Dugaan Nabi Ibrahim



(12) Mengapa kami tidak akan bertawakkal kepada Allah padahal Dia telah menunjukkan jalan kepada kami, dan kami sungguh-sungguh akan bersabar terhadap gangguan-gangguan yang kamu lakukan kepada kami. Dan hanya kepada Allah saja orang-orang yang bertawakkal itu berserah diri".(13) Orang-orang kafir berkata kepada Rasul-rasul mereka: "Kami sungguh-sungguh akan mengusir kamu dari negeri kami atau kamu kembali kepada agama kami". Maka Tuhan mewahyukan kepada mereka: "Kami pasti akan membinasakan orang-orang yang zalim itu.


~Surat Ibrahim Ibrahim (14) ayat 12-13, ~


Maaf sbb da lme x update blog n x post ape2 tym eid adha yg da blalu…(btw,today is d last day of tasyriq kn??)

Soo..x tlmbt agy ase nyer mau wish…

Salam eid adha…

Bkn tamau post sal eid adha ri tuh…

Tp kerna laptop ksygn ku ini buat hal..mau bmnje2 plak…

(ketika daku sdg update blog laptop wat hal..urrgghhh~~~mmg tension thp gaban laa..)

MyEm0.Com


N those arabians mninggalkn kami maliziyyun yg comey blaka nih tnpe internet dan air slme hmpir 2 ari kat sakan daulat nihh..(da ilang da sket kdaulatannye..huhhh!!!)

MyEm0.Com


1st tym braye eid adha d prntauan..sgt laa bbeza..huhu..sgt mriah kowt compared to msia…

Maybe bcoz here,we really appreciate dis festive coz dis is d only way n chance dat all d maliziy wud gather n socialize…msk mcm2..mkn agy ahh mcm2…lau kat msia x de bria nye nk msk sgala juadah yg slalu nye jmpe tym rye pose je..


Its not d eating part dat I wanna highlight..its d spirit of celebrating it together in a harmonious way…

Mingle wif frens n seniors…bkn sng nk knl n bramah msra cm tuh lau ari2 len coz sumer sibuk ngan study n idop msing2…


Soo…really appreciate those days…

(alhamdulilah…)

MyEm0.Com


Lastly…mau katekn…

Moga sgala pngorbanan yg dlakukan mdpt redha-Nya…

Brubah ke arh yg lbey bek..changing ourselves from one level up to other level…

Actually,that's d most biggest sacrifice to b done in our life…

Ingt sng ke nk brubah?!!

Definitely no…

But I think,its better to change slowly but wif istiqamah than..

change drastically n then just dats it…not improving…

Sile contohi Abdurrahhman b 'Auf..bia untung sket2 asalkn keuntungan tuh sntiasa btmbh dr ari ke ari…

Rite??


Till then…

Wassalam…


*Akhir nye daku post sumthing yg x mrapu stelah skian lme….huhu

MyEm0.Com




2 comments:

eatyu said...

huh???asal qus dah mcmni???
err...errr...

QteenaHazman .: said...

u shud be proud of me kowtt..haha =p